Blod og Sabbat
Et motsvar på Espens Gyas argumentasjon for homofilt
samliv
Espen Gyas blogginnlegg,
https://esgya.wordpress.com/2016/04/18/vielse-av-homofile/ er velskrevet og har
en klar argumentasjon. Hans store prosjekt er å vise at kirken tidligere har
satt Bibelske skaperordninger til side, fordi mennesker har brukt sitt hode og
hjerte i møte med hva de ser og erfarer i naturen:. Han skriver: Selv om et
av de ti bud strider mot det vi ser i naturen, er det Bibelens ord som må vike.
Ifølge Gya har Jesus gitt oss et eksempel på en slik Bibelbruk. Gya synes å
mene at det vi erfarer som sant og godt i skaperverket har større tyngde enn
Bibelens ord, når disse er på kollisjonskurs. Han tror på himmelens og jordens
skaper, derfor kan Skaperens ord i Bibelen settes til side når vår erfaring med
det skapte gir oss en bedre innsikt eller dypere forståelse.
Espens Gyas mange påstander og Bibelbruk fortjener et
gjensvar. Han stiller seg på linje med Jesus og Apostlene som
åpenbaringsformidler. Når Gud gjennom dem gav oss ny og fordypet kunnskap kan
han også gjøre det gjennom Espens Gyas refleksjoner og erfaringer. Det er
Bibelens ord som må vike når den ikke stemmer med våre erfaringer. Et slik
Bibelsyn og Bibelbruk åpner for mange nye kapitler og sannheter som kan legges
til Guds ord, og tilsvarende mange ord og sannheter som kan tas bort om vi
skulle ”se” noe annet i naturen.
Sabbaten
Gya påstår at Jesus skyver hele sabbatsbudet til side som
følge av det han ser i naturen:
Dette er, slik jeg ser det, en nøkkel til dypere forståelse.
Solen står opp på sabbaten, den går ned. Vinden kommer, regnet kommer, gresset
gror. Gud arbeider helt til nå. Hver dag. Jeg leser i denne teksten at Jesus
skyver til side hele sabbatsbudet. Og til det bruker han det han ser i naturen.
Gud har virkelig skapt den verden vi lever i. Vi kan vite noe om Gud når vi ser
på naturen. Han hviler ikke. Det ser vi der. Han arbeider hver dag. Og selv om
et av de ti bud strider mot det vi ser i naturen, er det Bibelens ord som må
vike. “Jeg tror på himmelens og jordens skaper”. Jesus viser vei. De første
kristne tok til seg Jesu ord. De fant frihet i dem
At Jesus skyver Sabbatsbudet tilsides er ikke helt riktig,
Han tilbakefører Sabbaten til den opprinnelige hensikt, en Guds gave til
mennesket jfr Markus 2:27-28. Seks dagers arbeid, en dags hvile er en
skaperordning. Prøver vi å hoppe bukk over hvilen, kan noen og enhver av oss
møte veggen og gå på en smell. Om så Jesus likevel hadde opphevet en skaperordning har Han som Skaper
og Gud en helt annen autoritet til å gjøre det enn noen av oss. Riktignok sier
Gya at endringen av sabbatsbudet er å finne i Bibelen, men han fastholder at vi
her har fått en nøkkel til en dypere forståelse, en metode vi kan bruke når
Bibelens kart ikke stemmer med naturens terreng:
Blod
Gya forsetter sin argumentasjon med et retorisk spørsmål: Men
finnes det eksempeler på at apostlene har bestemt at noe skal være galt, så
holder vi det ikke likevel? Ja, det gjør det. Loven om å spise og drikke
blod.
Videre får vi hans påstander om blod og sjeleblanding: Kort
fortalt framstiller Bibelen at en skapnings sjel er i blodet. Det å ta blod fra
en annen skapning inn i kroppen gjør at sjelene blander seg. Man blir uren.
Gya påstår at både Jesus og Apostlene fastholder det gamle
testaments forbud mot å drikke blod og at vi senere uten samvittighetsproblem
satt dette til side, fordi det ikke er aktuelt lenger. Ifølge Gya er Bibelens
ord om blod er feil, fordi vi nå vet bedre: Og jeg tror vi har rett. Sjelen ligger ikke i
blodet. Gud er skaper. Når Gud har skapt oss slik at sjelen ikke er i blodet, så
er den ikke der, selv om det står i Bibelen.
Det
hebraiske ord for sjel, næfæshj betyr en levende skapning. Noen ganger
oversettes det med sjel andre ganger med liv i norske Bibeloversettelser. Etter
gresk tenkning er sjel det egentlige, innerste, det ikke kroppslige som gjør
deg til den du er. Dette virker å være Gyas definisjon av sjel. Slik er det
ikke etter bibelsk og jødisk tankegang. Her betyr sjel en levende skapning. Tar
du alt blod ut av et dyr, er det ikke mye liv igjen. Livet renner bokstavlig
talt ut sammen med blodet. Derfor er livet i blodet.
Forbudet mot å drikke blod som Gud gav Israelsfolket i den gamle pakt,
hadde ikke sin begrunnelse i frykt for sjeleblanding, men var knyttet opp til
alter og offertjeneste. For en skapnings liv er i blodet, og jeg har gitt dere blodet på alteret til
soning for dere. Blodet soner fordi livet er i det. Derfor har jeg sagt til
Israelittene: Ingen av dere må spise blod. 3 Mos 17:11-12a
Grunnen til forbudet mot å spise og drikke blod gir Bibelen
oss her: Fordi blodet er gitt til soning på alteret, derfor skal det
ikke spises eller drikkes.
I stedt for å lage en lære om sjeleblanding, kunne Gya med
fordel trengt dypere ned i Bibelens lære om blod og soning. Hvorfor var det en
slik ærefrykt for blodet? Hvorfor var blodet forbeholdt Herrens alter?
Grunnleggende i det gamle testamentes offerlover er
soningstanken, ett liv i stedet for et annet. Når blodet stenkes på alteret, så
er det til soning for folkets eller den enkeltes synd. Dyrets liv i stedet for
menneskets liv. Det nye testamentet sier at vi nå i Jesus blod har fått en ny
avtale/pakt med Gud. Hans blod og hans
liv i stedt for våre liv
Derfor er Kristus mellommann for en ny pakt. Han døde for å kjøpe oss
fri fra lovbruddene under den første pakten.. I ham har vi friheten, kjøpt ved
hans blod, tilgivelse for syndene. Hebr 9:15 og Efeserne 1:7a
Når Espen Gya påstår at kirken selv, mot Jesus og apostlenes
ord, har opphevet forbudet mot å drikke blod er dette ikke riktig. Alle
ordninger om blod, mat og renselse, også forbudet mot å drikke blod, blir
opphevet med klare ord i Bibelen på grunn av Jesu blod og offer: Akkurat som
reglene om mat og drikke og om alle slags renselser er dette bare ytre
forskrifter. De skulle gjelde fram til tiden da den rette ordning ble innført.
Ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod gikk han inn i
helligdommen en gang for alle og kjøpte oss fri for evig. Hebr 9:10,12
Jesus slår fast at mat og drikke ikke gjør et mennesket
urent: Skjønner dere ikke at ingen ting som kommer inn i mennesket utenfra
kan gjøre det urent? Det kommer jo ikke inn i hjertet, men bare ned i magen og
går ut dit det skal. Dermed slo han fast at all mat er ren. Markus 7:18-19.
Paulus sier det samme: For Guds rike består ikke i mat og
drikke, men i rettferdighet, fred og glede i Den Hellige Ånd. Rom 14:17.
Det er Jesus selv og hans apostler, som i Bibelen opphever
mat, offer og renhetslovene. Dette skjer fordi en ny pakt blir opprettet i Jesu
blod. Mat, renhets og offerlover i det gamle testamentet var midlertidige
ordninger som pekte fram mot han som virkelig kan rense og gjøre oss rene og
som en gang for alle har betalt prisen med sitt eget blod. Les gjerne Hebreerne
kapittel 8-10 i sammenheng.
Apostelmøtet i Jerusalem
Hva da med det såkalte aposteldekretet i Apg 15:29. Her beslutter
apostlene, sammen med Den hellige ånd, å pålegge de hedningkristne å holde seg
borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt
av kvalte dyr og fra blod. Hvordan kunne de pålegge de hedningkristne noe
som var opphevet og ikke lenger påbudt?
Da Guds rike ble utvidet til å omfatte også hedninger fikk mange
jødekristne problemer med å leve ”jødisk” når også hedninger ble en del av
deres menigheter og fellesskap. Selv om Bibelen tydelig slår fast at ingen
hedning må leve som jøde for å bli kristen Gal 2:14-21, så var det heller ikke
forbudt for en jøde å forsette å leve ”jødisk” etter å ha kommet til tro på Jesus.
Hva gjør man når disse to gruppene skal leve i samme menighet og felleskap? Jo
man tar hensyn til hverandre!
Noen Fariseere som var kommet til tro på Jesus krevde i Apg 15:5 at de hednigekristne måtte bli
som jøder: De må omskjæres og pålegges å holde Moseloven. En heftig
debatt fulgte hvor Peter konkluderer på vegne av apostlene: Hvorfor
utfordrer dere da Gud og legger på disiplenes nakke et åk som verken våre fedre
eller vi maktet å bære? Nei vi tror at vi blir frelst av Herren Jesu nåde, vi
på samme måte som de Apg 15:10-11.
Først etter at Apostlene har slått fast at hedningene frelses uten
Moselovens renhets og matforskrifter, gjør de det kjente kompromissvedtak om å
pålegge hedningen å holde seg borte fra det som er gjort urent ved
avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod. Når
teologien er klarlagt: Frelse av Jesu nåde alene, gir de et praktisk pålegg
hvor både jøde-og hedningkristne må ta hensyn til hverandre.
De fire punktene i vedtaket svarer til det 3 mosebok kapittel 17-18
pålegger innflyttere i Israel å overholde, når de bor blant jødene i deres eget
land. Nå blir denne praksisen videreført blant de hedningkristne som lever og
bor blant jødekristne som fortsatt lever ”jødisk”.
Vedtaket er således et kompromiss når to kulturer møtes og blir forent i
ett nytt felleskap med en og samme tro. Kravet fra noen jødekristne om at
hedningene måtte bli jøder, ja omskjæres og følge moseloven, blir kontant
avist. Men de hedningkristne som bor og lever blant Jesus troende jøder, blir
på den annen side pålagt et minimum for å gjøre det mulig for sine jødiske
trossøsken å opprettholde sin jødiske livsstil og fromhetsutøvelse.
Paulus formaning til menigheten i Roma, inneholder en liknende tenkning,
hvor den ”sterke” i troen skal ta
hensyn til den svake i troen, å være villig til å avstå fra bestemt mat
og drikke av hensyn til en annens samvittighet. Jfr Rom 14:1-23
For oss kan dette vedtaket synes merkelig og selvmotsigende. Hvordan
kunne de pålegge noe som var opphevet? Det er nok vanskelig for oss å forstå
hvor langt de første kristne var villige til å gå for å nå andre med evangeliet
og hvor mye de var villige til å forsake for å bevare enheten i fellesskapet.
Paulus omskar Timoteus, ikke fordi Moselovens påbud fortsatt var gyldig, men av
hensyn til de jødene de skulle omgås og misjonere jfr apg 16:3. Paulus sa:
For jøder har jeg vært som en jøde, for å vinne jøder. For dem som er
under loven, lever jeg som om jeg var under loven, for å vinne dem, enda jeg
selv ikke er under loven. For dem som ikke har noen lov, lever jeg som om jeg
var uten lov, for å vinne dem, enda jeg ikke er uten lov for Gud, men bundet av
Kristi lov. For de svake er jeg blitt svak, for å vinne de svake. For alle er
jeg blitt alt, for på alle mulige måter frelse noen. Men alt gjør jeg for
evangeliets skyld, 1 Kor 9:20-22a
Denne vilje til tilpasning for evangeliets og enhetens skyld, som preget
Paulus, ble gjennom apostelvedtaket pålagt de hedningekristne som lever og bor
blant jødiske trossøsken. For en
grundig redegjørelse se Jostein Ådna,
“Jakobs skriftbevis i favør av hedningemisjonen. Resepsjonen av Am 9,1112 i Apg
15,16-18”, Norsk Tidsskrift for Misjon 51 (1997), 203-219.
Vedtaket må ses i sammenheng med den historiske kontekst det blir fattet
i, hvor Jøder og hednigekristne skulle leve sammen, og det må sees i lys av
alle de klare ord i Bibelen som slår fast at mat og drikke, renselse og
renhetsforskrifter ikke gjelder i den nye pakt som er opprettet i Jesu blod.
Konklusjon
Både endret syn på sabbaten og opphevelsen av forbudet mot å drikke blod
finner vi altså i Bibelen. Derfor er det ikke riktig slik Gya påstår, at kirken
senere har opphevet forbudet mot å drikke blod, ved å bruke Jesus sin
angivelige natur metode. Gya sin fremstilling av sjeleblanding er
ubibelsk, og gir oss ikke hjelp til å forstå hvorfor Bibelen før Jesu offer,
forbød Israelsfolket å drikke blod. Vi har sett at Bibelen gir oss
forklaringen: Blodet var gitt til soning på alteret, derfor skal det
ikke drikkes.
Ifølge Gya tok Bibelen feil om blodet, og han hevder at vi måtte bruke
hode og hjerte for å oppheve en skaperordning som åpenbart var feil. På dette
bygger han videre å spør: Når Bibelen hadde feil her, hva gjør oss da så sikre
på at den ikke også kan ha feil om homofilt samliv? I møte med det vi ser i
naturen, den flotte kjærligheten som er mellom to mennesker av samme kjønn, så
må vell den Bibelske skaperorning mann-kvinne også være feil? Slik synes Gyas resonnement å være.
Gya har ganske sikkert gode hensikter og et oppriktig ønske om å vise at
Bibelen gir oss en modell for oppheving av skaperordninger. Klarer han å bevise
at en slik metode er gitt oss i Bibelen, og brukt i kirkens historie, har han
gode kort på hånd for å bruke metoden
også i møte med bibelens skaperordning for ekteskapet. Hans prosjekt faller
etter min vurdering helt sammen når man har overveldende bevis for at både
endret syn på blod og sabbat er å finne i Bibelen. Endringene har ikke kommet
fordi noen har brukt sitt hode og hjerte i møte med naturen, men de har kommet
fordi Gud har åpenbart det for oss i sitt Ord.
Et eksempel på å bruke det en ser i naturen som metode for å
oppheve en skaperordning finner vi i første mosebok kapittel 3. Eva er ute i
Guds frie natur. Der møter hun en som trekker Guds ord og bud i tvil: Har
Gud virkelig sagt at dere ikke skal spise av noe tre i hagen? En samtale
innledes. Slangen forklarer at Gud umulig kan ha ment at de ikke kunne spise av
det ene treet som var forbudt. Eva såg på treet, at det var gode frukter
på det og et nydelig tre å se på. Naturen sa noe annet enn Gud ord, hvem skulle
hun stole på? Det virket urimelig med et forbud mot noe som såg så godt ut.
Kunne Gud ha ment noe annet enn det han faktisk hadde sagt? Kanskje Eva tenkte
på sine tidligere erfaringer med fruktspising, hittil hadde det alltid gått bra
når hun spiste frukt fra nye trær i hagen. I tilegg hadde hun møtt en som var
av den oppfatning at det begrenset hennes liv som menneske å overholde denne
skaperordningen. På bakgrunn av det Eva såg i naturen, støttet av hennes
tidligere erfaring og bekreftet av slangens ord – tok hun fra det eneste treet
Gud hadde forbudt dem å spise av. Resten av historien kjenner vi.
Nå er ikke mitt poeng å sammenlikne Gya med Slangen i paradis. Men hans
bruk av Bibelen for å oppheve Guds bud og skaperordning minner mer om den
metode Eva brukte i Eden en det eksempel Jesus og apostlene har gitt oss i
Bibelen. Har Gud virkelig sagt er den bekjennelse jeg sitter igjen med
etter å ha lest Gyas artikkel en rekke ganger. Når to av de mest dyrebare
skatter for vår tro, det livgivende blod og Guds bud, blir brukt for å bevise
at Bibelen har tatt feil før så bærer det galt av sted. Slik det fremstår for
meg, så er Gyas metode et angrep på Bibelens autoritet og budenes aktualitet.
Detter er ganske sikkert ikke forfatterens intensjon, men like fullt en
følge av hans Bibelbruk. Alle bud i Bibelen kan etter denne metode bli
opphevet. For dersom vi ser noe vi oppfatter som godt i naturen, selv om det
går imot Guds ord, er vi frie til å bruke våre hoder og hjerter. Slik kan vi
komme frem til noe bedre eller sannere enn det Bibelen sier. Det eneste som
ifølge Gya blir stående fast er det dobbelte kjærlighetsbud. Men da står vi
fritt til å fylle det med nytt innhold så lenge vår neste er fornøyd og har en
opplevelse av å bli elsket.
Avslutningsvis forsøker Gya å gjøre homofilidebatten til et ubetydelig
spørsmål i lys av en rekke andre utfordringer og problemstillinger vi står
ovenfor. Å omtolke ekteskapet og ekteskapsbudet er etter min menig ingen liten
sak. Dersom vår tolkning av naturen gjøres til høyere autoritet en Bibelens ord
er det grunn til å rope et høyt varsko!
Sølve E Salte
Bonde og teolog