«Fra
kirkesplittende vranglære til enstemmig anbefaling»
Kirkens syn på homofilt
samliv har de siste 18 årene endret seg dramatisk. I 1997 forelå en
viktig utredning med tittel: Kirkens enhet og troens fundamenter. Bak
denne stod de tre biskopene Halvor Bergan, Odd Bondevik og Sigurd
Osberg. Hele utvalget stod sammen om konklusjonen: Å sidestille
heterofilt ekteskap med homofilt samliv er i strid med grunnleggende
etiske prinsipper og må anses som kirkesplittende vranglære.
Lærerådet på MF kom en
høringsuttalelse til utredningen, hvor de blant annet sier:
Kirken har som oppgave
å veilede om Guds vilje og advare mot synd ut fra Guds ord. Homofil
adferd er i strid med Guds skapervilje (Rom 1:26f), uforenelig med
kristen livsstil (1 Kor 6:9-11) og i strid med Guds bud (1 Tim
1:8-11) Kirken må ut fra dette fastholde at homofilt samliv er synd.
Hvorfor har både
Biskopene og MF gjort helomvending i dette spørsmålet? Har det
kommet nye avgjørende argumenter? Har bibelforskningen gitt oss ny
innsikt? Svaret på begge disse spørsmålene er nei. Argumentene og
den bibelske begrunnelse har ikke endret seg siden 1997, bare
konklusjonen.
Argumenter for endring
Hva er argumentene for å
hevde at Gud egentlig er for homofilt samliv og ikke så sterkt imot
som en gjennomlesning av Bibelen gir inntrykk av? Slik jeg oppfatter
argumentasjonen bygger den på fem påstander:
1.
Nestekjærlighetsbudet må ha en kritisk prøvende funksjon på andre
budene
Budet
om å elske vår neste opphever ikke de andre budene i Bibelen. Du
skal ikke stjele, misunne, lyve, bryte ekteskapet, drepe, osv er
konkretiseringer av hva kjærlighet til vår neste er i ulike valg og
situasjoner. I Bibelen blir aldri nestekjærlighetsbudet brukt for å
svekke eller oppheve forbudet mot homoseksuelle handlinger. Å elske
vår neste må heller ikke spilles ut mot den andre halvdel av det
dobbelte kjærlighetsbudet: Å elske Gud. Å elske Gud er å holde
hans bud (Joh 14:15, 1.Joh 5:3).
Når det i 1. kor 13 heter at størst av alt er
kjærligheten, så er ikke dette en vilkårlig og individuell
kjærlighet som åpner for alt vi synes er godt eller føler er
riktig. Kjærligheten er definert av Bibelens ord og har sitt
forbilde i Guds egen kjærlighet til oss. Kirken kan ikke sette de
bud og ordninger som er forankret i Jesus og apostlenes etiske
undervisning til side, uten å undergrave Bibelen som øverste norm i
spørsmål om liv og lære.
2.
Homofili i dag er noe helt annet enn i «Bibelens dager»
Det
hevdes at Paulus var ukjent med vår tids forpliktende homofile
kjærlighetsrelasjoner. Videre at de homofile handlingene som Bibelen
så sterkt avviser var knyttet til tempelprostitusjon eller voksne
menns utnyttelse av unge gutter. Er det et misbruk som fordømmes,
slik at vår tids ordnede forhold kan velsignes? I en rekke antikke
kilder, bl.a. hos Platon, Straton fra Sardes, Plutark m.fl, får vi
innblikk i homofile relasjoner som var bygget på gjensidig
kjærlighet. Keiser Nero feiret i full offentlighet minst to
bryllupsseremonier med menn. Når det gjelder likekjønnede ekteskap
konkluderer den klassiske filologen C. A Williams i kapittelet
«Marriage between males» i verket Roman Homosexuality slik: It
seems clear that some romans did participiate in formal wedding
ceremonies in which one male was married to another (s 252). Ut
fra antikke kilder kan en altså fastslå at homofili var utbredt,
offentlig akseptert, og i noen tilfeller også ordnet i
ekteskapslignende former. Paulus vokste opp i et antikk bymiljø og
var trolig godt kjent med ulike homoseksuelle relasjoner. Når han
aviser disse i Rom 1, er det ikke på bakgrunn av misbruk eller
mangelfull organisering. Paulus avviser homoseksuelle handlinger
fordi de er brudd på Guds skapervilje og uttrykk for menneskets
opprør mot den ordning Gud fastsatte da han skapte dem til mann og
kvinne. For videre lesning anbefales Bjørn Helge Sandveis artikkel:
Bibelen og homofilispørsmålet.
3,
Jesu raushet og kjærlighet i møte med de «utstøtte» gjør han
til en frigjører også for de homofile.
Jesus
sin holdning og karakter forplikter, men hans liv og eksempel er ikke
et speilbilde på våre ønsker og idealer. Det er ofte et motbilde
som korrigerer. Jesus kom for å frigjøre oss alle fra synd, ikke
fra Guds vilje. Jesus var full av nåde og sannhet. Han
møtte de utstøtte med nåde og tilgivelse, men han sa også: Gå
bort å synd ikke mer. Han velsignet aldri mennesker til å leve
videre i sin synd.
4.
Skapelsesfortellingene gir oss ikke en ordning for samliv mellom mann
og kvinne, men et eksempel på liv sammen.
For å
komme frem til denne slutning må en bruke et «overordnet
perspektiv» og ikke direkte teksttolkning. Utgangspunktet er en
sammenstilling av menneskeverd og «skapt slik» tenkning. Det er
diskriminerende og krenkende av menneskeverdet å nekte noen å leve
ut sin «skapte» seksualitet. Det bibelske ekteskap reduseres til
tallet to. Så lenge to ønsker det og forplikter seg, er dette et
ekteskap godt nok. Bare sammenstillingen av menneskeverd og seksuell
utfoldelse er svært problematisk. Vi har vår verdi fordi Gud har
skapt oss i sitt bilde, ikke fordi vi er seksuelt aktive.
Fra
Bibelens begynnelse til slutt er det bare ekteskapet mellom mann og
kvinne som får Guds velsignelse og aksept. Jesus bekrefter selv den
skapelsesgitte orden for samliv: «Har
dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem som mann og
kvinne og sa: Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde
seg til sin hustru, og de to skal være én ett.»
(Matt 19:5).
5.
Teologiske endringer på andre områder viser at kirken har tatt feil
før!
Om
kirken skulle ha tatt feil før, er ikke det et argument for
homofilt samliv. Det er heller et varsko til alle om å prøve sine
meninger på Bibelen. Der Bibelen gir rom for tolkning, er det
forståelig med ulike syn og oppfatninger. Den siste store
teologiske utgreiing om homofilispørsmålet, er
lærenemdas avhandling fra
2006. Nemnda var splittet i to. Den konservative halvpart fant ikke
bibelsk belegg for det nye synet, de
fant heller ikke at skilsmisse og gjengifte og kvinners stilling i
samfunn og menighet er relevante paralleller til homofilispørsmålet.
På disse områdene finnes det et tolkningrom i Bibelen. Når det
gjelder homofilt samliv, er Bibelen entydig avvisende.
Vurdering
og veivalg
Gjennom
kompromiss og tilpasning har veien fra avvisning til aksept vært
kort for mange.
Jeg
vil ikke trekke oppriktigheten i tvil hos de som har skiftet syn
eller inntatt en pragmatisk holdning. I et historisk perspektiv er
det likevel underlig at så mange i årene 1997-2015 skiftet syn.
Selv om den enkelte kan oppleve at kritisk refleksjon, fornyet
bibelstudie og oppgjør med «trangsynt» pietisme har ført til
endringer, er det påfallende at så mange gjorde det akkurat nå. I
samme periode har det vært et massivt politisk press for å få
kirken til å endre syn. Tilliten til Bibelen som Guds ord er blitt
svekket og samfunnets generelle individualisme og opprør mot
autoriteter har også nådd kirken. Troen er blitt individuell og
privat. Etterhvert er også livene våre blitt «privatisert», slik
at hverken Gud eller noe menneske skal komme å si oss noe bestemt om
hvordan vi skal tro eller leve. Det er underlig at så mange oppdaget
hva Gud egentlig mente om homofilt samliv nettopp i disse dager hvor
individets ønsker synes å stå over Guds lov.
Striden
om homofilt samliv handler ikke om et etisk enkeltspørsmål, men
rører ved bibelsynet. Gir Bibelen klar veiledning i grunnleggende
etiske spørsmål? Slik vi konkluderer her gir et mønster for
bibelbruk og for hvordan vi tenker om forholdet mellom Guds vilje og
våre valg.
Viktigere
enn analyse av fortiden er de valgene vi nå gjør for fremtiden.
2016 kan bli året da fortellingen om Den norske kirke tok en ny
vending. Dette skjedde fordi mange som hadde et bibelsk forankret syn
lot sin tro og overbevisning få konsekvenser. Linjen av kompromiss
og tilpasning ble forlatt. I stedet samlet troppene seg bak den
«frontlinjen» som MF og Biskopene etablerte i 1997. La oss med dem
bekjenne: Å sidestille heterofilt ekteskap med homofilt samliv
er i strid med grunnleggende etiske prinsipper og må anses som
kirkesplittende vranglære.